Преподобный нил столобенский


Преподобный Нил Столобе́нский

Кондак 1

Избранному от пелен в воинство Христово и вписанному от юности в книгу живота вечнаго, дивному в чудесех, преподобному отцу нашему Нилу, вси, насыщающиися чрез него подаваемых неоскудно Божиих дарований, сошедшеся воспоем ему, яко ходатаю и молитвеннику о душах наших, в веселии глаголюще: Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Икос 1

Ангела Господь Своего посла к тебе, преподобне отче, возвестити, егда узре твое мудрование о небесных, дабы прешел еси из прежния пустыни во оную, в нейже подвизался еси; ты же ни места, ни страны оныя ведая, но паче на Пославшаго тя Господа уповая и веруя, яко пернатый потекл еси в ню. Мы же, чада твоя, аки на пути тя сретающе, приветствуем, сице возглашающе: Радуйся, послушания нам образ оставивый; Радуйся, любве ради Христовы вся красная мира сего за уметы вменивый. Радуйся, Мелхиседеку подобен явивыйся; Радуйся, яко ты родителей земных утаил еси от нас, да Небесному Отцу в сыновство причтешися. Радуйся, яко за лишение сродства и дружества стяжал еси с небесными содружество; Радуйся, преподобне, возненавидевый мира сего всякое наслаждение. Радуйся, яко за сие восприял еси небесныя жизни учреждение; Радуйся, преподобне, послуживый Господу преподобием и правдою. Радуйся, за сие от Него почтенный честию и славою вечною; Радуйся, в подвизех дневных и ночных течение жизни временныя совершивый. Радуйся, в невечернем дни Царствия Божия присно пребываяй; Радуйся, тех благих, ихже око не виде и ухо не слыша, вечный наследниче. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 2

Видев показанное ти Богом место, преподобне отче Ниле, возрадовался еси о красоте его; от радости же, яко не презре Господь Бог трудов твоих, сия благодарным гласом восклицал еси: О Троице Пресвятая, едина в Божестве в триех Лицах нераздельная, Боже Отче Всемогущий, Боже Сыне Единородный, Боже Душе Утешителю, светозарный миру свете, наставниче и промыслителю всех спасения, даруй мне до конца жизни моея на сем месте выну воспевати Тебе песнь: Аллилуиа.

Икос 2

Разум весь углублен имея, преподобне отче, в поучении о блаженней вечности и в ню водворитися желая, непрестанно со Давидом вопил еси: увы мне, яко пришельствие мое продолжися, быша бо слезы моя мне, яко хлеб, день и ночь. Мы же таковому мудрованию твоему дивящеся, вопием: Радуйся, преподобне, земное мудрование Божественней воли повинувый; Радуйся, желание твое ко Владыце, Христу Господу, всячески утверждение имевый. Радуйся, крилами Богомыслия сети вражия сокрушивый; Радуйся, вся его злобная на тя умышления до конца посрамивый. Радуйся, оставивый привременныя имения и возлюбивый нищету Христову; Радуйся, яко ныне за сие достигл еси к вечному и неистощимому Его богатству. Радуйся, во умерщвлении страстей даже до конца жизни твоея неусыпно бодрствовавый; Радуйся, смертию временною к вечному безсмертию прешедый. Радуйся, за глубокое смирение в вечныя кроны вознесенный; Радуйся, в неприступней славе получивый причастие. Радуйся, всякия добродетели себе самаго образ нам явивый; Радуйся, яко за сие ныне во Царствии Небеснем велий наречен еси. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 3

Сильна и непреоборима тебе показал еси, преподобне отче, древнему врагу и завистнику блаженства нашего: егда бо зря тебе он, яко день от дне лествицу добродетелей к небеси незыблему утверждаеши, и человек плотян, но яко ангел безплотный житие проходиши, умысли от благословеннаго ти Богом места отдалити, различными привидении устрашаше тя; ты же вся его коварства, аки паучинныя сети, бодренною молитвою разгнал еси, яко не смети ему и издалеча на тя взирати, егда слыша тя поюща: Аллилуиа.

Икос 3

Имея несумненную надежду о спасении твоем, преподобне отче Ниле, ко исходу от жизни сея всегда готов был еси, и выну имея в памяти смерть, прежде оныя многотрудному своему телу место своима рукама изготовил еси. Мы же, чада твоя, аки надгробную песнь поем ти, сице глаголюще: Радуйся, труды твоя и подвиги иноческия изменивый вечным упокоением; Радуйся, страстей мглу истребивый. Радуйся, облеченный ныне в ризу безстрастия; Радуйся, ангельски на земли житие поживый. Радуйся, ко граду нетленнаго Едема прешедый; Радуйся, предстояния у страшнаго Престола Владычня сподобивыйся во славе вечней. Радуйся, усердно возлюбивый заповеди Христа Господа; Радуйся, яко друг честен и сам от Него возлюблен еси. Радуйся, многи скорби с великим благодарением претерпевый; Радуйся, в неизглаголанную радость Господа своего восприятый. Радуйся, яко даровася тебе от Бога во благословениих прославляему быти; Радуйся, яко слава твоя от человек всегда ублажается. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 4

Бурею помышлений неверных о тебе, преподобне отче, неистовии человецы смятошася, мняще, аки бы не ради любве Христовы толь жестокий пустынный путь проходил еси, но вину уединеннаго жития твоего непщеваху быти стяжание имения, чесо ради и окрасти тя умыслиша; но вместо чаемаго сокровища обретоша един образ Пречистыя Богоматере с Предвечным Младенцем, на руку Ея держимым, Господом Иисусом, к Немуже ты денно и нощно воспевал еси: Аллилуиа.

Икос 4

Слышим и веруем, преподобне отче Ниле, яко Бог тебе, любящему Его, дарствует толикая воздаяния, ихже око не виде и ухо не слыша, и яже на сердце человеку не взыдоша. Желающе же и мы твоими богоприятными молитвами таяжде получити, вопием ти: Радуйся, желания твоего совершенное получивый исполнение; Радуйся, на еже верою взирал еси, ныне лицом к лицу неприступнаго Божества славу созерцаеши. Радуйся, яко оттуду неизреченныя радости и веселия почерпаеши исполнение; Радуйся, яко ктому не приключится что тебе желати и хотети во веки. Радуйся, яко ктому не приразится к душе твоей прилог вражиих наветов и искушений; Радуйся, яко корабль твой управил еси на место воистинну доброе. Радуйся, яко стал еси им, аки на горах Араратских, на самых горах небесных; Радуйся, яко ктому уже он не боится потопления. Радуйся, яко ум твой укреплен есть во веки благодатным укреплением; радуйся, яко обогатился еси преизобильно дарами Божественными. Радуйся, яко до возглашения архангельских труб имаши душевное Боговидение; Радуйся, яко егда по возглашению их мертвии от гробов воскреснут, и ты востанеши с телом сим к лицезрению Божию. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 5

Боготечная яко звезда явился еси, преподобне, во острове Селигера езера; ибо вся окрестная страны данною ти от Солнца правды, Христа Бога, благодатию озаряеши, и на мори страстнаго сего жития обуреваемых наставляеши пособием молитв твоих на путь спасения, к небесному отечеству ведущ, и научаеши единеми усты и единем сердцем с тобою воспевати в Троице славимому Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видел еси, преподобне, яко в мире сем всяческая суть суета и вся тлению причастна: преходит бо мир и похоть его; уразумел же еси, яко творя и волю Божию, тою един пребывает во веки; сего ради, бегая мира и сродник твоих, вседушно потщался еси благоугодити превечному Богу. Темже за толикое твое усердие услыши нас, присно глаголющих тебе сицевая: Радуйся, орле небопарный, крилами Богомыслия возлетевый зрети немерцающую светлость Солнца правды, Иисуса Христа; Радуйся, уме чистейший, не осквернивыйся прелестьми мирскими. Радуйся, крине чистаго обоняния; Радуйся, постников воздержание. Радуйся, благочестия столпе непоборимый; Радуйся, честное духовное сокровище. Радуйся, светлое добродетелей приятелище; Радуйся, дражайший сосуде благодатнаго сокровения. Радуйся, скорбящих радосте и утешение; Радуйся, путешествующих путеводителю. Радуйся, безмездный врачу болезней всяких; Радуйся, скорый заступниче обидимых. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 6

Проповедует самое место пустынное, преподобне отче Ниле, на немже до конца жизни твоея подвизался еси, какови бяху твои труди, подвизи и терпение, яко во всю жизнь твою не имел еси ни когоже соскорбящаго и утешающаго тя в терпении, но паче отвсюду належаху ти озлобления, воздвизаемая от врага невидимаго; не терпя бо завистник богоугоднаго жития твоего зрети, некогда наусти подобных себе келию твою сожещи и с тобою, но ты, якоже на него самаго, тако и на вся его злокозненныя сети, имел еси поражающь камык, яко Давид на Голиафа, непрестанную ко Господу Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия всему миру добродетелей твоих просвещение, преподобне отче, о нихже благодаряще, прославляем Отца Небеснаго, давшаго ти толикую благодать величия Своего, и тебе, яко теплому о нас молитвеннику, радостная воспеваем сице: Радуйся, усердный исполнителю Божиих велений; Радуйся, терпением твоим удививый ангелов и человеков. Радуйся, притекающим под кров твой сладкое упокоение; Радуйся, изнемогающим от трудов возстановление. Радуйся, источниче чудес обильный; Радуйся, во всяких нуждах призывающим тя скорый помощниче. Радуйся, надеющимся на тя защищение непостыдное; Радуйся, всем притекающим к тебе пристанище небурное. Радуйся, хотящим твоему непорочному житию последовати укрепителю; Радуйся, свещниче, горяй светом благочестия. Радуйся, путевождю во тьме неверия блудящим; Радуйся, подателю разума буиим. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 7

Хотя, преподобне, от здешняго века преставитися прелестнаго, на всяк день исходя слезил и рыдал еси над гробом твоим, не аки бояся смерти, яже таковым угодником Божиим, яко ты еси, единым есть прохождением от трудов на упокоение, от скорбей и болезней на вечную радость и веселие; но паче желая разрешитися от юз плотских и предстати Престолу Бога Вседержителя со Архангелы и Ангелы, и вкупе с ними торжественно воспевати песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Нова вся явишася тебе, преподобне, егда разлучился еси повелением Господним от привременных: небо ново, земля нова и град Иерусалим нов предуготован от Бога, яко невеста украшенная мужу своему, в негоже с неизреченным веселием восприялся еси в сожитие вечное Ангелом и всем святым. Мы же, о таковем твоем преселении веселящеся, умильно глаголем сице: Радуйся, единаго Бога в триех Лицах сподобивыйся лицезрения; Радуйся, в число приятый истинных Его поклонников. Радуйся, яко не ктому с земными, но и с небесными силами на Престоле неприступныя славы Седящему поеши: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф; Радуйся, яко от Него почерпаеши преизобильная благодати исполнение. Радуйся, и на земли Богом собраннаго твоего стада бодрый хранителю; Радуйся, всем подражающим житию твоему святому наставниче. Радуйся, яко укрепляеши последующих ти к мужественному со врагом борению; Радуйся, яко ходатайствуеши им венцы, достойныя трудов и подвигов, от Христа Бога. Радуйся, надеждо им известная, яко не всуе тещи и ни вотще трудитися им подобает; Радуйся, яко и в течении служиши им прохладою и утешением. Радуйся, яко сам правы стези Господни соделал еси; Радуйся, яко и всех темиже стезями шествовати научаеши. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 8

Странное слышание во ушию нашею обносится о тебе, преподобне отче Ниле: се бо толик дар имел еси во плоти от Бога, яко еже и втайне содеянное от человек разумел еси, и окалянна греховною нечистотою абие обличил еси, поучая не творити того более. Мы же, сицевому твоему прозрению дивящеся, прославляем Бога, прославляющего таковыя верныя Своя рабы, и вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Всего себе, елико мощно, повинул еси воли Божией, преподобне отче; темже и от Бога вся елика желал, восприял еси, от нас же, яко отец и наставник наш, услыши и приими похвальное сие пение: Радуйся, преподобне, яко душа твоя святая по желанию твоему ныне в небесных скиниях обретается; Радуйся, яко во мзду приемлет упокоение и отраду. Радуйся, яко во стране онаго веселия неизреченную сладость вкушаеши; Радуйся, яко той сладости человеку смертному не леть есть и глаголати. Радуйся, яко тоя доброты и благости око человечо не виде и ухо не слыша; Радуйся, яко с преизобилием паче желания и хотения получил еси утешения. Радуйся, техже благих и нам ходатаю присный; Радуйся, от твоих благодатных даров и нам подателю независтный. Радуйся, яко промышляеши о нашем спасении; Радуйся, яко ты печешися о добродетельнем нашем совершении. Радуйся, яко тобою ум наш в Богомыслии научается; Радуйся, яко тобою мрак неведения прогоняется. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 9

Всяко слово к похвалению ангелоподобнаго жития твоего недовольно зрим быти, преподобне отче: како бо можем того по достоянию ублажити, егоже Сам Бог дивно прославляет? Тело бо его, на земли тлению непричастное, чудес реки источает, всякия целит болезни и бесы прогоняет, душа же его святая с двадесять четырьми старцы поет вечно в небеси Седящему на Престоле: Аллилуиа.

Икос 9

Витий краснословесных не может быти тако действительно, еже бы возбудити каковаго грешника к покаянию, якоже твое сильно и действенно бысть, преподобне, едино мание: егда бо узрел еси грядуща к тебе человека, углебнувша в плотских нечистотах, абие затворил еси от него оконце келии твоея, не аки гнушаяся грешника, но являя, коль мерзит Духу Святому душа, повинная греху; тойже умилився покаяся и обещася ктому душу и тело чисто соблюдати. Мы же, радующеся, яко имеем тя о покаянии нашем усерднаго промыслителя, взываем ти таковая: Радуйся, наш истинный наставниче; Радуйся, яко чесому учил еси, та и сам неленостно творил еси. Радуйся, яко за сие велий во Царствии Небесном наречен еси; Радуйся, яко удостоен еси внити в число девствующих и последующих Агнцу на горе Сионстей. Радуйся, столпе благочестия и утверждение; Радуйся, твердое православия правило. Радуйся, вся заповеди Господни совершенно сохранивый; Радуйся, Христа ради вся оставивый и вся в Нем обретый. Радуйся, яко пользою твоих дел, аки пресладкими плоды, верных души питаеши; Радуйся, яко в меру добродетелей твоих текущих наставлявши. Радуйся, житию нестяжательному Христа ради научивыйся; Радуйся, заповедь Христову: “Не можете работати Богу и мамонне”, добре исполнивый. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, преподобне, всячески о телеси небрегл еси: не имеяше бо оно у тебе во всю жизнь твою упокоения ни седением, ни на земли лежанием; но вместо упокоения бяху телесную слабость поддерживающе жезли, и тако путь многоскорбнаго жития сего совершил еси; чесо ради тело твое оставил еси нам нетленно и многочудесно в подражание твоих подвигов, душею же предстал еси Престолу Владычню, с лики Святых воспевати: Аллилуиа.

Икос 10

Стена явился еси, преподобне отче Ниле, во искушениих вражиих нас утверждающая; якоже бо древле израильтяном повеле Бог вознести змию в пустыни на древо, да уязвеннии от змиев, на ню взирающе, исцеляются; тако и ты предложил еси себе нам, да егда который брат по навету вражию каковою-либо страстию побежден будет, абие взирал бы на твое чудесы обогащенное тело и исцелевался: ибо и ты таковую же плоть и темже страстем подлежащую имел еси, якоже и мы, но благодатию Божиею победитель всех страстей явился еси. Сего ради торжествующе память твою, воспеваем сице: Радуйся, преподобне, древняго врага человекоубийцу диавола со всеми его хитростьми посрамивый; Радуйся, во всю жизнь твою малейшаго угождения плоти не явивый. Радуйся, ни каковыяже дружбы с миром не имевый; Радуйся, преславную над оным победу одержавый. Радуйся, воздушная мытарства князя тьмы безбедно прошедый; Радуйся, лаяния мысленных псов не слышавый. Радуйся, яко супостат наш диавол не обрете, что на тя клеветати; Радуйся, яко вся его сила на воздусех пришествием твоим посрамися и уничижися. Радуйся, яко восходяща тя в небесное отечество сретоша небеснии Ангели и Архангели; Радуйся, яко узревше тя вси Святии возрадовашася. Радуйся, яко сподобился еси услышати прелюбезный сей глагол: “Прииди, сыне благословенный, наследуй уготованное ти Царство”; Радуйся, сего вожделеннаго жребия и нам присный ходатаю. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 11

Пение всеприятное приносил еси Богу, преподобне отче Ниле, паче жертв и всесожжений, от сердца сокрушенна и смиренна, пламенем любве воспаряющее в молитве, яже выну восхождаше во уши Господа Саваофа, яко и тебе самаго сильна явися вознести на небо и поставити пред Престолом Славы Его, идеже вечно воспеваеши Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Света безвиновнаго причастием насладивыйся, преподобне отче Ниле, светильник мысленный явился еси нам, блудящим во греховней тме, наставляяй правыми стезями шествовати ко свету самобытному, Христу Богу нашему. Мы же, елико мощно, шествующе по тебе, яко предводители и руководце нашем, благодарственная восклицаем сице: Радуйся, церковный неугасимый светильниче; Радуйся, ко свету Богу Отцу в сыновство причтенный. Радуйся, ко свету Богу Сыну братство благодатию Его стяжавый; Радуйся, от света Бога Духа Святаго восприявый обручение живота вечнаго. Радуйся, яко вся, елика хощеши, от онаго триипостаснаго света заимствуеши; Радуйся, яко и нас благодатным светом просвещаеши. Радуйся, яко ради твоих за нас пред Престолом Божиим молитв, и мы при исходе от жизни сея надеемся избежати зрения мрачнаго лица демонскаго; Радуйся, яко при твоем светении и мы безбедно приити уповаем до горы небесныя. Радуйся, яко тебе, нас руководствующа, устрашится князь тмы, не терпя зрети светлости лица твоего; Радуйся, яко от света твоего вся простертыя на нас сети его, аки паучина, исчезнут. Радуйся, яко мы, тобою руководими, надеемся приити ко оному незаходимому свету, Христу Господу; Радуйся, яко тобою наставляеми, и мы веруем быти причастницы славы Его. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 12

Благодать не престай изливати, преподобне отче Ниле, на место, идеже постническаго жития твоего течение совершил еси, и идеже прежде кончины твоея возвестил еси духом пророческим быти иночествующим вселению: се бо, по предречению твоему, мы зде вселихомся, зде и покой наш. Ты же, яко отец и наставник, укрепляй ны и помогай нам до конца жизни нашея душеспасительную песнь воспевати Господу Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твоя иноческия подвиги, ублажаем бдения, непрестанныя молитвы, пост, смирение и терпение, преподобне отче Ниле; но обаче вемы, яко, аще бы и тмочисленными устнами могли тя ублажити, ни коеже слово довольно будет на похвалу твоих преславных добродетелей. Тойже бо Един силен тя по достоянию прославити и ублажити, Иже глаголет: “Прославляющия Мя прославлю”. И ныне убо, яко торжественный победитель врагов спасения, прославляйся и седи на Престоле с двоюнадесятьми старцы, от нас же чад твоих, аще и малое, обаче приими приношение сие: Радуйся, готовнейший защитниче во обидах сущим; Радуйся, крепкий щите от льстиваго и клеветливаго языка. Радуйся, отвратителю от грешников праведнаго гнева Божия; Радуйся, кающихся грешников скорый пред Богом заступниче. Радуйся, в последней беде смертной паче надежды помощниче; Радуйся, добрый пастырю овец Христовых. Радуйся, яко молитвами твоими воспящаеши древнему человекоубийце диаволу в кознех его противу рабов Божиих; Радуйся, яко, ихже он мнится имети во своей власти, и тех исторгаеши. Радуйся, яко пособием твоих молитв безнадежнии и отчаяннии надежни бывают; Радуйся, яко тебе, их руководствующу, и они Царствие Небесное улучити чают. Радуйся, яко тебе, их защищающу, вражия стрелы тех не уязвляют; Радуйся, яко при твоей помощи они сами врага устрашают. Радуйся, преподобне отче Ниле, Столобенский чудотворче.

Кондак 13

О великий угодниче Христов, преподобне отче Ниле! Во многих потребных нам недостаточни есмы, обаче многая и нуждная оставивше, о единем тебе ныне молим и просим: ходатайствуй и моли о нас Господа нашего Бога, да в день всемирнаго суда сподобит ны деснаго стояния и сопричтет лику торжествующих воспевати вечно Ему песнь: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва преподобному Нилу Селигерскому, Столбенскому чудотворцу

О великий угодниче, преславный чудотворче, собранного зде о тебе стада Христова бодрый пастырю и обители сея Богом данный начальниче, Ниле всеблаженне! Душею на небеси Престолу Божию предстояй и Троичныя славы наслаждаяйся, телом же на земли в Божественном храме сем почиваяй и от него данною ти свыше благодатию различная источаяй чудеса, призри милостивым оком на предстоящия честней твоей раце люди и просящия сильныя твоея помощи. Се бо мы в безмерных согрешениях осквернившиися и в тине страстей присно валяющиися, праведный гнев Божий на себе наведохом и всякия милости недостойны сотворихомся; темже и не смеюще возвести очес наших к высоте небесней, ниже вознести молебный глас, сердцем сокрушенным и духом смиренным тебе в ходатайство и пособие призываем. Ты убо, яко стяжавый дерзновение, воздвигни горе преподобныя твоя руце, якоже иногда чудный оный Моисей Боговидец Амалика побеждаяй, и простер к Господу Творцу всех и Богу теплую свою молитву, испроси Церкви благостояние, воздуха благорастворение, земли плодоносие. Избави же всех, верою несумненною к Богу приходящих и многоцелебныя мощи твоя благоговейно почитающих, от всяких бед душевных и телесных, от всех томлений и прилогов диавольских. Буди печальным утешитель, недугующим врач, напаствуемым помощник, нагим покровитель, вдовицам заступник, сирым защитник, младенцем питатель, старым укрепитель, странствующим путевождь, плавающим кормчий и исходатайствуй всем, крепкия помощи твоея усердне требующим, вся яже ко спасению полезная. Яко да твоими молитвами наставляеми, путь на земли маловременнаго жития нашего безбедне совершим, улучим же на небеси нескончаемый покой и прославим купно с тобою всех благих Дателя, единаго в Троице славимаго Бога Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва иная (пред гробницею преподобного)

О преподобне и богоблаженне, пастырю и начальниче, отче Ниле! Ты убо, яко имея ко Владыце Христу дерзновение и ко Пречистей Его Матери, Пресвятой Богородице, буди молитвенник и помощник и ходатай о нас, недостойных рабех твоих, живущих во святей обители сей, ейже ты начальник богоизбранной дружине братству сему, и о приходящих с верою к цельбоносным мощем твоим. Буди помогая и заступая от злаго нашего сопротивника, яко, да твоими молитвами пребывающии на месте сем и приходящии с верою к раце мощей твоих и на всяком месте призывающии тя на помощь невредими будем от бесов и злых человек, славу и благодарение возсылающе Отцу, Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

azbyka.ru

Преподобный Нил Столобенский. 40 лет в пустыни

Будущий подвижник родился во второй половине XV века в одном из селений Новгородской земли. Кем были его родители – неизвестно. В житии святого упоминается об их благочестии – только такие родители смогли бы воспитать сына в страхе Божием и в любви к молитве. Поэтому, когда в 1505 году мать с отцом умерли и настало время выбирать жизненный путь, сомнений не было. Юноша отправился в псковский Савво-Крыпецкий мужской монастырь и принял там монашеский постриг с именем в честь преподобного Нила Синайского. В этой обители монах Нил подвизался около десяти лет. О первых годах монашеской жизни житие святого повествует так: «После принятия иночества святой Нил мужественно вооружился против внутренних страстей диавола. С усердием исполняя все возложенные на него послушания, он беспрекословно повиновался игумену. Во всех поступках преподобный Нил проявлял смирение, кротость и незлобие. Укротив страсти, смирив плоть постом и бдением и омыв душу слезами, он сделался избранным сосудом Святого Духа».

В 1515 году, «чтобы избежать мирской славы», преподобный по благословению настоятеля покидает монастырь и отправляется на поиски места для пустынножительства.

Нелегкий путь пришлось пройти святому, пока он не остановился в пустынном лесистом месте в Ржевской земле близ реки Серемхи. Здесь преподобный выстроил себе келью и «предался подвигам непрестанной молитвы и воздержания». Питался святой лишь теми дарами, которыми был богат лес.

«Бесы, чтобы устрашить святого и прогнать его из пустыни, являлись ему в виде свирепых зверей и гадов. Они с пронзительным свистом и шипением устремлялись на него, но святой подвижник отгонял их молитвой и крестным знамением. Не имея возможности изгнать преподобного из пустыни, бесы научали злых людей причинять ему вред».

Несмотря на сокрытость кельи монаха от посторонних глаз, через некоторое время весть о его безмолвном подвиге достигла людей. Первыми пришли разбойники – в надежде найти какие-либо сокровища. «Узнав об их приходе, преподобный Нил сотворил молитву и вышел навстречу с иконой Божией Матери в руках. Разбойникам показалось, что с преподобным идет множество вооруженных людей. Они испугались и стали просить у святого прощения. Святой Нил с любовью принял их покаяние и отпустил с миром».

Вскоре уже в поисках других – духовных – сокровищ к подвижнику стали стекаться жители окрестных селений. «Многие стали приходить к нему за благословением, наставлениями и советами. Подвижническая жизнь святого отшельника вызвала мирскую хвалу, и это крайне огорчало смиренного инока. В ночных молитвах он со слезами просил Пресвятую Богородицу наставить его на путь уединенных подвигов».

Тринадцать лет подвизался святой на берегу реки Серемхи.

«Здесь покой мой»

Однажды, после долгой молитвы, Нил в полусне услышал голос, повелевавший ему:

– Нил! Выйди отсюда и иди на остров Столобенский; там ты можешь спастись.

Ощутив несомненную близость Господа, монах исполнился великой радости и стал готовиться к новому подвигу. В 1528 году он впервые ступил на землю Столобенского острова на озере Селигер, где ему предстояло прожить до конца дней. Преподобный был поражен красотой и гармонией местности. Обойдя весь остров, он выбрал место для своей кельи в небольшой горе. Со словами «Здесь покой мой, здесь вселюсь во век века» он возблагодарил Бога и выкопал пещеру, в которой и прожил всю зиму. На второй год жизни на острове святой построил небольшую деревянную келью и часовню.

Святитель Димитрий Ростовский повествует: «Нил проводил на острове жизнь в великих подвигах и молитвах, в посте и трудах; пищею ему служили злаки и ягоды, росшие на острове, а также овощи и плоды от земли, которую он возделывал своими руками. Но диавол и здесь не переставал вооружаться на святого и устрашал его всевозможными видениями. Так, однажды диавол явился с целым полчищем бесов и окружил келию преподобного, когда тот совершал в ней молитву свою; оцепив келию веревками, диавол с неистовым криком грозил стащить ее в озеро, но святой молитвою своею отогнал бесовское полчище».

Враг рода человеческого обрушивался на святого и через людей. Так, он научил и окрестных поселян вредить подвижнику. Никому ранее не нужный остров вдруг стал необходим жителям соседних с ним селений, и они решили вырубить на нем лес и распахать пашню. Срубленный же лес подожгли, надеясь, что вместе с ним сгорит и келия святого. «Видя сие, святой стал на молитву и со многими слезами молился об избавлении от напасти. Милосердый Господь не оставил моление раба Своего, уповающего на Него, и сохранил его по благодати Своей: пламень внезапно погас, как только дошел до горы. Преподобный же, увидев скорую милость Божию, возрадовался духом, а враги его со стыдом возвратились домой».

Еще об одном удивительном случае рассказывает святитель Димитрий Ростовский:

«Однажды, когда преподобный находился на работе вне келии, разбойники напали на святого и с угрозою требовали от него, чтобы он отдал им свое сокровище; святой же сказал им:

– Всё мое сокровище – в углу келии; войдите туда и возьмите его.

В углу же том была икона Богородицы с Предвечным Младенцем. Разбойники вошли в келию и внезапно ослепли; тогда они со слезами стали умолять святого о прощении; преподобный помолился Богу, и разбойники прозрели. После сего святой обратился к ним с наставлением о душевном спасении и повелел им никому не передавать о случившемся с ними; они тогда умолчали, но после кончины святого Нила рассказали обо всем».

Сколько всего козней и напастей пришлось претерпеть преподобному, ведомо одному лишь Господу. Нам же дано зреть плоды святости подвижника – дар проникать в тайные дела людей и согрешающих направлять на путь истины. По молитвам святого укрощались волны на Селигере и застигнутые бурей рыбаки спасались от смерти.

«Богобоязненные жители, занимавшиеся близ острова рыболовством, почитая святого, посылали ему на пропитание рыбу от своего улова. Однажды они послали к нему с рыбою одного из своих товарищей. Святой, провидя духом своим, что рыбарь осквернил себя прелюбодеянием, закрыл пред ним оконце келии и не принял от него рыбу. Рыбарь, возвратясь к товарищам, поведал им о случившемся. Они послали другого к преподобному с рыбою, и преподобный с радостью принял от него рыбу и, благословив, отпустил.

В другое время один человек хотел было на острове нарубить лесу для постройки дома, но вдруг загремел страшный гром и послышался голос, воспрещавший рубить лес. Однако тот не убоялся сего и стал нагружать деревьями воз, но лошадь не могла сдвинуть его с места. Увидя сие чудо, человек тот со страхом ушел, обещаясь никогда более не делать того».

Двадцать семь лет подвизался преподобный на Столобенском острове. Святому было открыто время его кончины. За несколько лет до своего преставления ко Господу он выкопал в часовне могилу и поставил в ней гроб. Приходя туда на всякий день, он плакал над тем гробом, говоря себе:

– Се покой мой, се жилище мое!

Когда время кончины приблизилось, преподобный стал молить Бога быть удостоенным принятия Святых Таин. Тогда на остров прибыл игумен Никольского монастыря Сергий и причастил монаха Нила. Беседуя с игуменом, Нил исполнился пророческого вдохновения и сказал: «Отче святый! По моем отшествии к Богу на сем острове Бог воздвигнет храм в прославление Своего имени, и место сие будет жилищем иноков».

«После сего преподобный, войдя в келию, сотворил обычные молитвы и, взяв кадильницу, окадил святые иконы и всю келию; потом (…) преставился ко Господу в 1554 году, декабря в седьмой день». Над могилой преподобного была устроена гробница, у которой совершались исцеления болящих.

«А это разве не чудеса?»

После кончины преподобного Нила остров Столобный привлекал многих иноков, искавших уединения. Они приходили, жили в келье святого – и отправлялись дальше в поисках своего места, пока, наконец, не пришел сюда около 1590 года инок Герман, который поселился на острове. Вместе с проживавшим здесь же странником Борисом Холмогорцем по благословению митрополита Новгородского Александра и при помощи многих боголюбивых окрестных жителей они построили деревянный храм в честь Богоявления с приделом во имя блаженного Василия, Христа ради юродивого, Московского чудотворца. Вокруг храма стали собираться иноки. Постепенно были построены кельи и обнесены оградой. Так и возникла обитель с общежительным уставом, получившая название Ниловой пустыни. Иеромонах Герман стал ее первым настоятелем. В 1595 году монахи-иконописцы Тверского Оршина Вознесенского монастыря Иов и Нифонт написали образ преподобного Нила – по рассказам тех, кто знал святого при жизни и хорошо его помнил. Образ был возложен на гробницу преподобного. Вслед за написанием иконы возникло местное почитание святого. В 1598–1600 годах Филофей Пирогов, инок Гефсиманского скита Троице-Сергиевого монастыря, составил стихиры и канон святому и написал его житие.

На гробе преподобного Нила не переставали совершаться чудеса.

В праздник Василия Блаженного (2/15 августа), когда в пустынь собирались богомольцы, два мальчика зашли в часовню, где находился гроб преподобного, и по неразумию начали играть, бросать один в другого рябиной. Внезапно загремел страшный гром, дети обмерли и упали на землю. Когда народ увидел мальчиков, лежавших без движения, стали служить угоднику молебен и призывать его на помощь. Дети пришли в себя и рассказали, что когда они бросали рябину, то увидели старца, который велел им перестать; они не послушали его и от страшного грома упали на землю. По усердной молитве родителей дети возвратились домой здоровыми.

Исаия Травков, слуга боярина Бельского, проезжая раз озером Селигер мимо Столобного острова, кощунственно говорил перед своими спутниками: «Хотя ты, Нил, и свят, а все-таки я проеду мимо». Когда Исаия вернулся домой, он внезапно захворал каменной болезнью. Едучи в другой раз по озеру, Исаия почувствовал себя особенно плохо, еле дышал и говорил едущим с ним, что он умирает. Тут он вспомнил о своем кощунстве, понял, что наказан преподобным, и просил привезти его на остров Столобный. Как только вынесли Исаию на остров, ему стало лучше; он сам дошел до часовни, перед гробом угодника Божия покаялся в своем безумии и получил исцеление. После того преподобный Нил явился Исаии во сне и сказал: «Почему ты не заезжаешь к Нилу и говоришь, что он не творит чудес? А это разве не чудеса?» И потом по книге начал читать сказание о чудесах своих. После этого вразумленный Исаия почитал святого Нила великим чудотворцем.

В 1665 году в монастыре произошел пожар, все деревянные строения сгорели. Была построена временная деревянная церковь, а 27 мая 1667 года при закладке нового каменного храма земля над гробницей преподобного обрушилась и обнажились нетленные и благоуханные мощи святого Нила. Чудотворные мощи его были переложены в новую гробницу и поставлены в деревянном Покровском храме. 9 апреля 1671 года перенесли их в главный Богоявленский храм обители, где святые мощи покоятся и сегодня.

****

Особым подвигом святого Нила было то, что он не ложился для сна, но спал сидя, опершись на два больших деревянных крюка, вбитых в стену кельи. Именно в этой позе святой мирно отошел ко Господу. И хотя православной традиции, в отличие от католической, не свойственно изображение святых в виде скульптуры или барельефа, иконографический образ преподобного чудотворца Нила Столобенского более известен именно в виде деревянной резной скульптуры,  изображающей согбенного полусидящего старца с опущенной головой и мерно покоящимися на коленях руками. Вся его фигура свидетельствует о молитвенной сосредоточенности и отрешенности от всего внешнего и временного. Доподлинно не известно, когда впервые появилась на свет подобная деревянная фигура, но в XIX веке в Нило-Столобенской пустыни сложилась благочестивая традиция: паломникам, посещавшим обитель, дарили статуэтки, изображавшие святого. 

Более двух столетий спустя после смерти преподобного Нила Столобенского другой святой Русской Православной Церкви – Серафим Саровский – скажет: «Спаси себя – и вокруг тебя спасутся тысячи». Казалось бы, святой Нил ничем другим не занимался: более 40 лет проведя в пустынях, он молился, подвизался, боролся со страстями – был полностью сосредоточен на внутреннем делании, на своем спасении. Но и по сей день вокруг него – приступая к его святым мощам, проходя по местам, где он подвизался, взывая к нему в молитвах, спасаются тысячи людей, находящих отраду и утешение в обращении к великому подвижнику.

8 Июня 2017 Источник: Журнал «Монастырский вестник» № 6 [42]

monasterium.ru

Преподобный Нил Столобенский – 20 декабря

Дни памяти - 7 декабря/20 декабря

Преподобный Нил Столобенский родился в XV веке в Новгородской земле. Родина Преподобного – селение Деревской Пятины Жабенского погоста, по ряду источников – селение Жабна. Нил Столобенской жил в благочестивой семье, с детсва был приучен к чтению душеспасительных книг и молитвы. Во второй половине XV века принял монашеский постриг и был назван в честь преподобного Нила Синайского. Описывающие житие преподобного упоминают его послушание, кротость и незлобление.

Нил Столобенский избегал мирской славы и в 1515 году покинул Крыпецкий монастырь, чтобы жить в пустыне. Преподобный жил в Ржевской земле близ реки Серемхи (или Черемхи). В небольшой келье пией ему служили желуди и лесные плоды, принимал дары от рыбаков. Преподобный неустанно молился. Житие его отличалось аскетизмом. Просил святой не того, о чем молятся простые люди – просил иноческого подвига. Его искушали бесы, являясь в виде зверей и гадов, но святой подвижник продолжал молиться и спасался, оспеняя их крестным знамением. Бесы пытались изгнать святого и через людей, направив в келью разбойников. Преподобный Нил, помолившись вышел к ним с иконой Божией Матери в руках. Разбойники увидели, будто со святым идет войско и покаялись. Нил Столобенский с миром отпустил их.

К святому стали приходить за благословением и советами, узнав, чем помогают его наставления. Преподобный Нил не искал мирской славы и просил Пресвятую Богородицу позволить ему совершить иноческий подвиг. Однажды во сне он услышал повеление идти на остров Столбный на озере Селигер. Там Нил Столобенский жил в горной пещере. Бесы не оставляли его и научили местных жителей, чтобы те вырубили на острове лес, распахали пашню. Срубленный лес подожгли, но огонь не тронул келью по молитве преподобного. Тогда на пещеру вновь напали разбойники, но, бросившись к иконе в углу, они ослепли. Разбойники раскаялись, по молитве святого им вернулось зрение. Спал Нил Столобенский, опираясь на два деревянных крюка, вбитых в стену.

Преподобному открылся день его кончины – 7 декабря 1554 года. За несколько лет до того, как отойти ко Господу, Нил Столобенский выкопал могилу, сделал гроб и приходил к нему оплакивать свои грехи. Преподобный предсказал, что на месте его подвигов появится монастырь. Перед кончиной святого навестил его духовник — настоятель Никольского Рожковского монастыря игумен Сергий, который исповедал и причастил его. Братия Рожковской обители обнаружила, что Нил Столобенский почил, опираясь на деревянные крюки, лик его сиял необыкновенным светом. Монахи совершили погребение преподобного.

Монастырь

Вскоре монастырь действительно возник. Первым настоятелем Ниловой пустыни был иеромонах Герман. Над могилой преподобного установили гробницу, у которой совершались исцеления болящих.

Икона Преподобного Нила Столобенского

Монахи-иконописцы Тверского Оршина Вознесенского монастыря Иов и Нифонт написали икону преподобного Нила, который позже возложили на его гробницу. После пожара в монастыре, во время постройки нового временного храма, было обнаружено, что мощи святого нетленны. Вслед за написанием иконы возникло местное почитание святого. Начало общецерковного почитания остается неизвестным.

О чем молятся, и чем помогают молитвы у мощей преподобного Нила Столобенского?

Множество исцелений было засвидетельствовано по молитвам у святых мощей преподобного. В благодарность за исцеление по молитвам создавалось множество скульптур, где преподобный старец был изображен сидящим, как во время сна. В иконографии святого отмечается преобладание деревянной резной скульптуры.

www.pravmir.ru

Преподобный Нил Сто­ло­бен­ский

Дни памяти: 9 июня, 9 июля, 20 декабря

Пре­по­доб­ный Нил Сто­ло­бен­ский ро­дил­ся во вто­рой по­ло­ви­не XV ве­ка в од­ном из се­ле­ний Де­рев­ской Пя­ти­ны Жа­бен­ско­го по­го­ста в Нов­го­род­ской зем­ле (в не­ко­то­рых текстах жи­тия пре­по­доб­но­го его ро­ди­ной на­зы­ва­ет­ся са­мое се­ле­ние Жаб­на – центр по­го­ста или во­ло­сти). Бла­го­че­сти­вые ро­ди­те­ли вос­пи­та­ли его в стра­хе Бо­жи­ем, в люб­ви к мо­лит­ве и чте­нию ду­ше­по­лез­ных книг. По­сле их кон­чи­ны око­ло 1505 го­да пре­по­доб­ный при­нял мо­на­ше­ский по­стриг с име­нем в честь пре­по­доб­но­го Ни­ла Си­най­ско­го в оби­те­ли пре­по­доб­но­го Сав­вы Кры­пец­ко­го. По­сле при­ня­тия ино­че­ства свя­той Нил му­же­ствен­но во­ору­жил­ся про­тив внут­рен­них стра­стей диа­во­ла. С усер­ди­ем ис­пол­няя все воз­ло­жен­ные на не­го по­слу­ша­ния, он бес­пре­ко­слов­но по­ви­но­вал­ся игу­ме­ну. Во всех по­ступ­ках пре­по­доб­ный Нил про­яв­лял сми­ре­ние, кро­тость и не­зло­бие. Укро­тив стра­сти, сми­рив плоть по­стом и бде­ни­ем и омыв ду­шу сле­за­ми, он сде­лал­ся из­бран­ным со­су­дом Свя­то­го Ду­ха.

Что­бы из­бе­жать мир­ской сла­вы, пре­по­доб­ный Нил в 1515 го­ду ис­про­сил бла­го­сло­ве­ние на­сто­я­те­ля и по­ки­нул Кры­пец­кий мо­на­стырь для пу­стын­но­жи­тель­ства. По­ла­га­ясь на ука­за­ние Бо­жие, пре­по­доб­ный про­шел мно­го не­оби­та­е­мых мест и на­ко­нец, при­дя в Ржев­скую зем­лю, из­брал пу­стын­ное ле­си­стое ме­сто близ ре­ки Се­рем­хи (или Че­рем­хи). По­ста­вив не­боль­шую ке­лью, свя­той пре­дал­ся по­дви­гам не­пре­стан­ной мо­лит­вы и воз­дер­жа­ния. Пи­щей слу­жи­ли же­лу­ди и дру­гие пло­ды ле­са. Бе­сы, что­бы устра­шить свя­то­го и про­гнать его из пу­сты­ни, яв­ля­лись ему в ви­де сви­ре­пых зве­рей и га­дов. Они с прон­зи­тель­ным сви­стом и ши­пе­ни­ем устрем­ля­лись на не­го, но свя­той по­движ­ник от­го­нял их мо­лит­вой и крест­ным зна­ме­ни­ем. Не имея воз­мож­но­сти из­гнать пре­по­доб­но­го из пу­сты­ни, бе­сы на­уча­ли злых лю­дей при­чи­нять ему вред. Од­на­жды к свя­то­му от­шель­ни­ку при­шли раз­бой­ни­ки, ду­мая най­ти у не­го ка­кие-ли­бо со­кро­ви­ща. Узнав об их при­хо­де, пре­по­доб­ный Нил со­тво­рил мо­лит­ву и вы­шел им на­встре­чу с ико­ной Бо­жи­ей Ма­те­ри в ру­ках. Раз­бой­ни­кам по­ка­за­лось, что с пре­по­доб­ным идет мно­же­ство во­ору­жен­ных лю­дей. Они ис­пу­га­лись и ста­ли про­сить у свя­то­го про­ще­ния. Свя­той Нил с лю­бо­вью при­нял их по­ка­я­ние и от­пу­стил с ми­ром.

Че­рез 13 лет, по устро­е­нию Про­мыс­ла Бо­жия, имя пре­по­доб­но­го Ни­ла ста­ло из­вест­но во мно­гих окрест­ных се­ле­ни­ях. Мно­гие ста­ли при­хо­дить к не­му за бла­го­сло­ве­ни­ем, на­став­ле­ни­я­ми и со­ве­та­ми. По­движ­ни­че­ская жизнь свя­то­го от­шель­ни­ка вы­зва­ла мир­скую хва­лу, и это край­не огор­ча­ло сми­рен­но­го ино­ка. В ноч­ных мо­лит­вах он со сле­за­ми про­сил Пре­свя­тую Бо­го­ро­ди­цу на­ста­вить его на путь уеди­нен­ных по­дви­гов.

Од­на­жды в тон­ком сне пре­по­доб­ный услы­шал по­ве­ле­ние ид­ти на ост­ров Сто­лоб­ный, рас­по­ло­жен­ный на озе­ре Се­ли­гер. Пе­ре­се­ле­ние пре­по­доб­но­го Ни­ла на этот пу­стын­ный ост­ров про­изо­шло в 1528 го­ду. Первую зи­му свя­той про­жил в вы­ко­пан­ной им в го­ре пе­ще­ре, а за­тем по­стро­ил не­боль­шую де­ре­вян­ную ке­лью и ча­сов­ню. Враг ро­да че­ло­ве­че­ско­го по­пы­тал­ся из­гнать свя­то­го и из это­го ме­ста, яв­ля­ясь ему и угро­жая бе­да­ми. Он на­учил и окрест­ных по­се­лян вре­дить по­движ­ни­ку. Ни­ко­му ра­нее не нуж­ный ост­ров вдруг стал не­об­хо­дим жи­те­лям со­сед­них с ним се­ле­ний, и они ре­ши­ли вы­ру­бить на нем лес и рас­па­хать паш­ню. Сруб­лен­ный же лес по­до­жгли, на­де­ясь, что вме­сте с ним сго­рит и ке­ллия свя­то­го. Но ко­гда огонь бу­ше­вал по ост­ро­ву и при­бли­зил­ся к жи­ли­щу пре­по­доб­но­го Ни­ла, по мо­лит­ве свя­то­го пла­мя по­гас­ло. Как и в Се­рем­ской пу­сты­ни, на пре­по­доб­но­го Ни­ла на­па­ли раз­бой­ни­ки, тре­буя со­кро­вищ. Свя­той ска­зал им, что его со­кро­ви­ще на­хо­дит­ся в уг­лу ке­ллии – там сто­я­ла ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри. Бро­сив­шись ту­да, раз­бой­ни­ки ослеп­ли. Рас­ка­яв­шись в злых за­мыс­лах, они по мо­лит­ве свя­то­го про­зре­ли.

По­сле про­дол­жи­тель­ной и уси­лен­ной борь­бы со стра­стя­ми и диа­во­лом пре­по­доб­ный Нил удо­сто­ил­ся от Гос­по­да да­ра ду­хов­но­го про­зре­ния и рас­суж­де­ния. Бла­го­да­ря на­став­ле­ни­ям пре­по­доб­но­го мно­гие лю­ди ис­прав­ля­ли свою жизнь, по его мо­лит­вам они по­лу­ча­ли по­мощь от Бо­га и уте­ше­ние. По мо­лит­вам свя­то­го укро­ща­лись вол­ны на Се­ли­ге­ре и за­стиг­ну­тые бу­рей ры­ба­ки спа­са­лись от смер­ти. 27 лет про­жил пре­по­доб­ный Нил на Сто­лоб­ном, с ве­ли­ким тер­пе­ни­ем пе­ре­но­ся вся­кие на­па­сти, скор­би и ли­ше­ния. Осо­бым по­дви­гом свя­то­го Ни­ла бы­ло то, что он не ло­жил­ся для сна, но спал си­дя, опе­рев­шись на два боль­ших де­ре­вян­ных крю­ка, вби­тых в сте­ну ке­ллии. За не­сколь­ко лет до кон­чи­ны пре­по­доб­ный Нил вы­ко­пал в ча­сов­не мо­ги­лу и по­ста­вил в ней гроб, к ко­то­ро­му при­хо­дил каж­дый день и опла­ки­вал свои гре­хи.

Пре­по­доб­но­му Ни­лу бы­ло от­кры­то вре­мя его кон­чи­ны – 7 де­каб­ря 1554 го­да. Не­за­дол­го пред тем свя­то­го по­се­тил его ду­хов­ник – игу­мен Ра­ков­ско­го Ни­ко­ла­ев­ско­го мо­на­сты­ря Сер­гий и при­ча­стил пре­по­доб­но­го Ни­ла Свя­тых Хри­сто­вых Тайн. Пре­по­доб­ный пред­ска­зал воз­ник­но­ве­ние ино­че­ской оби­те­ли на ме­сте сво­их по­дви­гов. Пе­ред бла­жен­ной кон­чи­ной он ока­дил ке­ллию, а за­тем мир­но по­чил си­дя, опе­рев­шись на де­ре­вян­ные крю­ки. Ко­гда при­шли бра­тия Рож­ков­ской оби­те­ли, то в ке­ллии свя­то­го по­чув­ство­ва­ли бла­го­уха­ние, а лик по­чив­ше­го си­ял не­обык­но­вен­ным све­том. Его по­греб­ли в при­го­тов­лен­ном им гро­бе.

По­сле кон­чи­ны пре­по­доб­но­го Ни­ла на ост­ров Сто­лоб­ный при­хо­ди­ли ино­ки из раз­ных мо­на­сты­рей, стран­ство­вав­шие по свя­тым ме­стам, и жи­ли в его ке­ллии не­ко­то­рое вре­мя. Игу­ме­ном Ан­то­ни­ем и ино­ком Гер­ма­ном над мо­ги­лой пре­по­доб­но­го бы­ла устро­е­на гроб­ни­ца, у ко­то­рой еще до ос­но­ва­ния оби­те­ли со­вер­ша­лись ис­це­ле­ния бо­ля­щих. Око­ло 1590 го­да инок Гер­ман по­се­лил­ся на ост­ро­ве, где в то вре­мя жил стран­ник Бо­рис Хол­мо­го­рец. По бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Нов­го­род­ско­го Алек­сандра (1576–1591) они по­стро­и­ли де­ре­вян­ный храм в честь Бо­го­яв­ле­ния с при­де­лом во имя бла­жен­но­го Ва­си­лия, Хри­ста ра­ди юро­ди­во­го, Мос­ков­ско­го чу­до­твор­ца.

Вско­ре воз­ник­ла оби­тель с об­ще­жи­тель­ным уста­вом, по­лу­чив­шая на­зва­ние Ни­ло­вой пу­сты­ни. Пер­вым на­сто­я­те­лем ее был иеро­мо­нах Гер­ман.

В 1595 го­ду мо­на­хи-ико­но­пис­цы Твер­ско­го Ор­ши­на Воз­не­сен­ско­го мо­на­сты­ря Иов и Ни­фонт на­пи­са­ли об­раз пре­по­доб­но­го Ни­ла, ко­то­рый был воз­ло­жен на гроб­ни­цу пре­по­доб­но­го. В 1598–1600 го­дах Фи­ло­фей Пи­ро­гов, инок Геф­си­ман­ско­го ски­та Тро­и­це-Сер­ги­е­во­го мо­на­сты­ря, со­ста­вил сти­хи­ры и ка­нон свя­то­му и на­пи­сал его жи­тие.

В 1665 го­ду в мо­на­сты­ре про­изо­шел по­жар, сго­ре­ли все де­ре­вян­ные стро­е­ния, в том чис­ле и храм. Для со­вер­ше­ния бо­го­слу­же­ний бы­ла по­стро­е­на вре­мен­ная де­ре­вян­ная цер­ковь, а 27 мая 1667 го­да над гроб­ни­цей пре­по­доб­но­го Ни­ла был за­ло­жен но­вый ка­мен­ный храм. Во вре­мя ко­па­ния рвов для хра­ма зем­ля осы­па­лась, об­на­жив гроб; та­ким об­ра­зом бы­ли об­ре­те­ны не­тлен­ные и бла­го­ухан­ные мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ла. По бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Нов­го­род­ско­го Пи­ти­ри­ма (на Нов­го­род­ской ка­фед­ре с 1664 по 1672, за­тем – пат­ри­арх Все­рос­сий­ский; † 1673) в этот день бы­ло уста­нов­ле­но еже­год­ное празд­но­ва­ние об­ре­те­ния свя­тых мо­щей пре­по­доб­но­го Ни­ла. Чу­до­твор­ные мо­щи его бы­ли пе­ре­ло­же­ны в но­вую гроб­ни­цу и по­став­ле­ны в де­ре­вян­ном По­кров­ском хра­ме. 30 ок­тяб­ря 1669 го­да в но­вом ка­мен­ном хра­ме бы­ли освя­ще­ны при­де­лы во имя свя­то­го апо­сто­ла Иоан­на Бо­го­сло­ва и бла­жен­но­го Ва­си­лия, Хри­ста ра­ди юро­ди­во­го. Свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ла по­ста­ви­ли в пер­вом при­де­ле, а 9 ап­ре­ля 1671 го­да пе­ре­нес­ли их в глав­ный Бо­го­яв­лен­ский храм (по­сле его освя­ще­ния). С 17 мая 1756 го­да еже­год­но ста­ло со­вер­шать­ся тор­же­ствен­ное об­не­се­ние свя­тых мо­щей во­круг мо­на­сты­ря, позд­нее – крест­ный ход из го­ро­да Осташ­ко­ва. Со­хра­ни­лось опи­са­ние мно­го­чис­лен­ных ис­це­ле­ний, со­вер­шив­ших­ся у гроб­ни­цы пре­по­доб­но­го Ни­ла по его свя­тым мо­лит­вам. Ны­не свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ла по­чи­ва­ют в Зна­мен­ском хра­ме в го­ро­де Осташ­ко­ве Твер­ской епар­хии.

www.pravoslavnaya-biblioteka.ru


Смотрите также